Είμαι μικρός και μαθαίνω τον κόσμο

Tuesday, March 20, 2007

Internet@Greece

Διάβαζα σε ένα άρθρο περιοδικού για τη χαμηλή διείσδυση του Internet στην Ελλάδα. Σύμφωνα με το άρθρο μόλις το 19% του πληθυσμού στην Ελλάδα είναι χρήστες του μέσου.

Καταρχήν εμένα αυτό το 19% δεν μου φαίνεται λίγο. Το πολύ και το λίγο εξαρτάται από τι θες να πουλήσεις. Και δεν βλέπω κανένα λόγο για τον οποίο δύο εκατομμύρια άνθρωποι να θεωρούνται πολύ μικρό κοινό γι αυτό που πουλάς. Σε σύγκριση με άλλα ευρωπαϊκά κράτη το ποσοστό είναι θλιβερό. Αλλά το ζητούμενο δεν είναι να κάνουμε μια ξερή σύγκριση σε επίπεδο αριθμών. Και οι Ασιάτες που την έχουν δέκα πόντους δεν έχουν πρόβλημα να ερωτευτούν, να κάνουν σχέσεις και να κάνουν οικογένειες.

Κάπως έτσι περνάμε στην ουσία του θέματος. Τι σκατά δηλαδή είναι αυτό που θέλουν να κάνουν ορισμένοι και τα δύο εκατομμύρια δυνητικοί πελάτες δεν τους φτάνουν; Τίποτα είναι η απάντηση. Μπορώ να καταλάβω πως το eshop.gr για παράδειγμα θα ήθελε το κοινό να ήταν τριπλάσιο. Αλλά με δεδομένο πως η πλειονότητα όσων έχουν σχέση με την τεχνολογία βρίσκονται ήδη online οι πωλήσεις επιχειρήσεων συναφών με τεχνολογία δεν θα βελτιωνόταν και πολύ.

Η συγκεκριμένη θεώρηση έχει και μια άλλη παράμετρο. Ποια κίνητρα υπάρχουν για να μπουν περισσότεροι χρήστες στο Διαδίκτυο; Δεν υπάρχουν είναι η απάντηση. Λέμε για παράδειγμα για τις ευρυζωνικές συνδέσεις. Πως τις αξιοποιούν τέτοιες συνδέσεις οι κάτοχοι τους; Όσους ξέρω να έχουν ADSL συνδέσεις κατεβάζουν από το Internet όλη μέρα τσόντες και πειρατικές ταινίες ή μουσική. Αυτός είναι ο δρόμος προς την ανάπτυξη; Η τσόντα;

Στην Ελλάδα δεν υπάρχουν υπηρεσίες στο Διαδίκτυο. Αυτή είναι η ουσία του θέματος. Δεν υπάρχουν καταρχήν υπηρεσίες από το ίδιο το κράτος. Και το βασικότερο δεν υπάρχουν υπηρεσίες από τις επιχειρήσεις. Εδώ βρίσκεται ο πυρήνας του προβλήματος. Για παράδειγμα σε επίπεδο τουρισμού ελάχιστα ελληνικά ξενοδοχεία προσφέρουν τη δυνατότητα για online κρατήσεις. Όταν λέμε online κρατήσεις εννοούμε να πληρώνεις με την κάρτα και να ξεμπερδεύεις, όχι απλά να συμπληρώνεις μια φόρμα εκδήλωσης ενδιαφέροντος να κλείσεις ένα δωμάτιο. Αυτό το κάνω κι από το τηλέφωνο.

Το ακόμα πιο θλιβερό είναι πως δεν υπάρχει ηλεκτρονικό εμπόριο. Εδώ και τέσσερα χρόνια αγοράζω από ένα μαγαζί στην Ιταλία μέσω Internet πουκάμισα. Σε μια επικοινωνία που είχα μαζί τους μου είπαν πως όταν κάποια στιγμή αποφάσισαν να πουλήσουν τα προϊόντα τους μέσω Internet οι πωλήσεις τους εξαπλασιάστηκαν. Εδώ πήρα μια μέρα τηλέφωνο το Manetti να τους ρωτήσω γιατί δεν πουλάνε τα πουκάμισα τους μέσω Internet και μόνο που δεν με έβρισαν. Δεν είναι η πολιτική μας μου είπαν. Τότε έχετε λάθος πολιτική ρε παιδιά. Ούτε και οι εκπτώσεις ήταν πολιτική σας αλλά μόλις φάγατε το σκατό αλλάξατε γνώμη.

Έβλεπα ας πούμε το site του Κορρέ. Ωραία επιχείρηση αυτή. Δεν μπορώ όμως να καταλάβω γιατί δεν πουλάνε τα προϊόντα τους και μέσω του Διαδικτύου. Κι ακόμα χειρότερα γιατί δεν φτιάχνουν ένα χρηστικό site όπου να μπορώ να δω εύκολα και γρήγορα τη μεγάλη γκάμα προϊόντων που έχουν. Έχουν φτιάξει ένα site για να το βλέπουν οι ίδιοι, εικαστικά δηλαδή όμορφο αλλά χρηστικά αδιάφορο. Αυτό είναι λάθος νοοτροπία marketing. Σκοπός σου δεν είναι να μου δείξεις πόσο όμορφα εικαστικά είναι τα προϊόντα σου εκτός κι αν τελικά προσπαθείς να μου πεις να τα αγοράσω επειδή έχουν ωραία συσκευασία. Σκοπός σου είναι να πουλήσεις και ως προς αυτό οφείλεις να μου παρέχεις πέντε γαμημένες υπηρεσίες. Δεν μπορώ να κάθομαι στο φαρμακείο και να ψάχνω με τις ώρες τι προϊόντα βγάζεις τη στιγμή που είναι άλλοι δέκα πελάτες μέσα. Φτιάχτε ρε μαλάκες ένα χρηστικό site με γράμματα που είναι λίγο μεγαλύτερα από τις ψείρες όπου να μπορώ να αγοράσω τα προϊόντα σας και να κατεβάσω έναν κατάλογο σε .pdf μορφή να τον διαβάσω με την ησυχία μου. Τα λεφτά μου θέλετε, κερδίστε τα.

Στο εξωτερικό το Internet είναι κανάλι πώλησης για τις επιχειρήσεις. Δεν έχει αντικαταστήσει τα άλλα κανάλια πώλησης, είναι συμπληρωματικό και την ίδια στιγμή αυτόνομο. Στην Ελλάδα είναι μετρημένες στα δάχτυλα οι επιχειρήσεις που έχουν εισάγει το Διαδίκτυο στα κανάλια πώλησης τους.

Αυτή η διαφορά δεν οφείλεται σε άγνοια. Οφείλεται σε διαφορά νοοτροπίας. Στην Ελλάδα υπάρχει η νοοτροπία της αρπαχτής. Γιατί δεν μαζεύονται για παράδειγμα όλα τα εμπορικά καταστήματα της Μυκόνου να φτιάξουν ένα site που να αποτελεί τουριστικό οδηγό για το νησί; Τόσο δύσκολο είναι; Ποιος περιμένουν να το κάνει; Το κράτος; Θα μπορούσε να το κάνει και το κράτος αλλά το θέμα είναι πως το κράτος στη χώρα μας μαλακίζεται. Μπορείς να κάθεσαι και να το βρίζεις όλη μέρα ή μπορείς να κάτσεις και να κάνεις τη δουλειά μόνος σου. Σαν τον άλλο που περιμένει να περάσει ο δήμος να του καθαρίσει το φρεάτιο που βρίσκεται ακριβώς έξω από το μαγαζί του και στο τέλος πλημμυρίζει το μαγαζί.

Κολλάω στον τουρισμό γιατί κάνω πολλά ταξίδια. Λες θα πας ας πούμε Αγγλία. Μπαίνεις στο visitlondon.com και βλέπεις παπάδες. Που θα πας, που θα φας, τι θα δεις, που θα μείνεις, συγκοινωνίες, τα πάντα. Εδώ τι αντίστοιχο έχουμε; Ένα αρχίδι. Βγαίνει ας πούμε η Πετραλιά και μας ανακοινώνει τη νέα σούπερ ντούπερ διαφημιστική καμπάνια της χώρας μας για προσέλκυση τουριστών. Έχει κονδύλι για διαφήμιση στο Internet; Τσου. Έχει μήπως κονδύλι για να φτιαχτούν πέντε sites της προκοπής να βλέπουν οι ξένοι; Και πάλι τσου. Κι όλα αυτά τη στιγμή που το 40% των κρατήσεων παγκοσμίως γίνεται μέσω Internet. Hellooooo.

Επομένως τι καθόμαστε και συζητάμε ρε παιδιά; Με βάση το επίπεδο και τον πλούτο των πραγμάτων που μπορείς να κάνεις στο Internet στην Ελλάδα αυτό το 19% των χρηστών εμένα μου φαίνεται πολύ υψηλό ποσοστό. Για τη Γερμανία μπορεί να είναι αστείο αλλά πηγαίνετε να δείτε τι μπορεί να κάνει ο γερμανός online και μετά τα ξαναλέμε.


10 Comments:

  • Πολλοι ανθρωποι ειναι ακομη δυσπιστοι απεναντι στο διαδικτυο. Εχω γνωρισει αρκετο κοσμο που εχει επιδερμικη, η καμια απολυτως σχεση, με το διαδικτυο...η τους υπολογιστες! Και μιλαω και για νεα παιδια.


    Παντως διαφωνω μαζι σου για τα ηλεκτρονικα καταστηματα. Στον καταλογο του in.gr βρηκα φαρμακεια και αρκετες ταξιδιωτικες υπηρεσιες. Ο Μανεττι οντως δεν πουλαει online, εγω παντως τους εστειλα μια φορμα και ζητησα να ανοιξουν e-shop... για να μπορεις να ψωνιζεις μια μερα τα πουκαμισα σου online!:)

    Τεσπα, δεν πιστευω οτι τα πραγματα ειναι τοσο τραγικα. Σιγα σιγα ξυπνανε ολοι. Παντως μην περιμενεις η κυρα Σουλα με το φαρμακειο στην γωνια να σερφαρει το διαδικτυο και να ανανεωνει την ιστοσελιδα της καθε βδομαδα... :P

    By Blogger Nick, at 3:16 AM  

  • Εχεις απόλυτο δίκιο!
    Ειδικά με τα προιόντα του Κορρέ που τα βρίσκω πολύ καλά ποιοτικά έχω αυτό ακριβώς το πρόβλημα! Δεν μπορώ να τα προμηθευτώ άνετα. Τα φαρμακεία δεν παρακολουθούν τις ελλείψεις τους και όταν θέλω π.χ. να ανανεώσω το σαμπουάν μου ίσως χρειαστεί να πάω και σε 2-3 μέχρι να το βρω.
    Τώρα που μου το θύμισες πρέπει να πάρω τηλέφωνο να τα ψάλλω σε ένα βιβλιοπωλείο που παρήγγειλα από την προηγούμενη Δευτέρα και ακόμα δεν είδα τίποτα!!!! Τα παίρνω! Θα χρεωθώ και τηλέφωνο!

    By Blogger Debby, at 11:03 AM  

  • Ενα θα σου πω....
    τα λόγια σου ειναι σαν τα λεω εγω....
    Μέσα σε όλα τα πράγματα που η Ελλάδα είναι 50 χρόνια πίσω είναι και αυτό.
    Το ιντερνετ το χρησιμοποιώ όλες τις ώρες της ημέρας, εκτός από το 8ωρο του ύπνου. Από συνταγές που θα διαβάσω στο site του Μαμαλάκη, μέχρι και για τις διακοπές μου. Όλες τις φορολογικές δηλώσεις, τα ΦΠΑ, ότι φορολογικές εργασίες υπάρχουν, και αυτά μέσω ιντερνετ τις κάνω. Καταρχήν θεωρείται από πολλούς είδος πολυτελείας το ιντερνετ. Δεν έχουμε τους κατάλληλους παροχείς. Γιατί όταν η φορθνετ σου γλύφει τα @@ για να σε κάνει πελάτη και μετά σε γράφει στα @@ της και έχει 2 άτομα για customer service, με συνεχή προβλήματα.
    Από το ιντερνετ και συγκεκριμένα από site του εξωτερικού αγοράζω αρκετά πράγματα γιατί έχουν άμεση παράδοση… όχι σαν τα δικά μας τα ζώα. Εκει τον πελάτη τον σέβονται, εδώ τον πελάτη τον θεωρούν δεδομένο.
    Ακόμα θυμάμαι το καλοκαίρι στην Αστυπάλαια που ήθελε ο φίλος μου να δει κάποιες κινήσεις λογαριασμών της εταιρείας μέσω ιντερνετ και από τις 10 μέρες που ήμασταν εκεί, τις 3 είχε ιντερνετ το νησι…και ο λόγος: «Πρόβλημα στο δίκτυο του ΟΤΕ» ναι καλά….!!!!
    Μπαίνω στο site του intersport για να τσεκάρω τιμές για step και έχει κάτι παπαριές που δεν ενδιαφέρουν κανένα και δεν έχει τα προϊόντα τους… δηλαδή ένα τετοιο site που χρησιμεύει?????????????????????

    By Blogger julia, at 12:36 PM  

  • Αμήν άνθρωπέ μου! Αμήν!

    Μέρες τώρα σκοπεύω να γράψω ένα ποστ σχετικά με τις Ελληνίδες που έχουν μείνει, λέει, ουραγές στη χρήση ηλεκτρονικών υπολογιστών, αλλά δεν έχω βρει χρόνο. Με την πρώτη ευκαιρία θα το κάνω. Τα μισά από αυτά που έχω σκοπό να πω τα είπες ήδη εσύ. Να σε βάλω στη βιβλιογραφία;

    By Blogger Σοφία, at 10:30 AM  

  • @nick
    Φυσιολογικό μου φαίνεται να είναι κάποιοι αρνητικοί απέναντι στο μέσο από τη στιγμή που δεν υπάρχουν σοβαρά κίνητρα να το χρησιμοποιήσεις. Πάλι δηλαδή πέφτουμε στο θέμα των προσφερομένων υπηρεσιών.

    Το να μου βρεις φαρμακεία στον κατάλογο του in δεν μου χρησιμεύει σε κάτι. Πουλάνε προϊόντα Online; Προφανώς όχι γιατί απαγορεύεται από τη νομοθεσία. Άρα τι να τα κάνω; Όσο για τουρισμό, βρες μου ένα site που να αποτελεί αξιόπιστο οδηγό για τις Κυκλάδες. Μην ψάχνεις άδικα, δεν υπάρχει.

    @debby
    Πάρε βαθιές ανάσες

    @julia
    "Εκει τον πελάτη τον σέβονται, εδώ τον πελάτη τον θεωρούν δεδομένο. "
    Αυτό τα λέει όλα

    @σοφία
    Εσύ που ζεις όξω μπορείς να τα πεις καλύτερα μιας και τα βιώνεις κάθε μέρα.

    By Blogger Alitovios, at 12:12 PM  

  • Agapite File
    Den tha diafoniso mazi sou,giati epi tis ousias etsi einai ta pragmata opos ta les.Epeidi ethikses to thema me ton tourismo (kai epeidi asxoloume me auto),prepi na valo stin kouventa merika stoixeia,gia na katalavi kai kapoios pou den einai mesa sta pragmata ,oti nai men kala kai efikta einai ola auta pou les,alla apaitoun POLY MEGALO BUDGET kai miniaio kostos,pou poli liges epixeirisis analamvanoun na to epomistoun pros to paron.Giati to na kanis ena magazi online sto internet,simaini oti tha prepi na ftiaksis mia vasi dedomenon (pou to kostos tis den einai mikro) pou tha prepi na enimeronetai sunexos ,opote thes toulaxiton 2-3 upalilous gia na to kratane emimero se kathimerini vasi , kai na vgazoun to ogko tis douleias(ennoo ektos apo to kommati ton poliseon mias kai eipame oti tha to kanoume online).Kai afou ta kanis ola auta (upologise guro sta 3000-5000 euro miniaio kostos)na prepi na valis kai diafimisi(efimerides,periodika,mixanes anazitisis,banner se portals) gia na kanis gnosto to magazi sou (auto simaini alla 1000-2000 euro to mina).Pisteueis oti oi poliseis pou tha kanis tha mporesoun na vgaloun olo auto to kostos (sunolika 5000-7000 euro to mina)gia na tolmisis na mpis se auti ti diadikasia,otan to koino pou stoxeueis einai mono apo Ellada???
    Epeidi ksero tin apantisi,sou leo ...se kamia periptosi.
    Pantos ,epidi oi perisoteroi exoun sindiasei to internet kai me tin dunatotita na vris kati se kaluteri timi ,kai mias, autos eine o kurios logos tin megalis eksaplosis tou se oti afora online poliseis (kai oxi mono)ego exo vri kai mini poli euxaristimenos,kathe fora pou xreiastike na taksidepso ta teleutaia 2 xronia,ena site elliniko pou sundiazei poli kali eksupiretisi kai poli kales times.
    Einai to www.sme-travel.com (den thelo na kano diafimisi ,sto site,apla epidi to exo kouventiasi polles fores me filous mou,noiothis megaliteri asfaleia ,otan kseris me poion kanis tis kratisis sou kai kseri tin nootropia mas gia na katalavi kalutera pos tha mas eksupiretisi).
    Xeireto

    By Blogger Λευκες Οροσειρες, at 12:37 PM  

  • @λευκές οροσειρές
    Εν ολίγοις μου λες πως το ετήσιο κόστος για να τρέξει μια τέτοια ιστορία είναι μέσες άκρες μια κατοστάρα. Σιγά το ποσό. Τόσα θες για να λειτουργήσεις ένα εμπορικό κατάστημα ρούχων με τρεις υπαλλήλους σε μια σχετικά καλή περιοχή. Και το εν δυνάμει πελατολόγιο σου είναι το ένα εκατοστό από ότι στο Internet, δεδομένου πως στο δεύτερο έτσι όπως έχουν τα πράγματα αν κάνεις κάτι σωστά δεν έχεις ανταγωνισμό.

    Όσον αφορά τον τουρισμό το πρόβλημα μου δεν είναι να βρω ένα site να κάνω κρατήσεις. Τέτοια υπάρχουν με τη σέσουλα. Το πρόβλημα μου είναι να βρω ένα site να με πληροφορεί για τον προορισμό μου.

    Επιπλέον, όταν μιλάμε για sites επιπέδου visitlondon εκεί ας βγάλει ένα κονδύλι το κράτος. Όταν έχεις ένα προϊόν που λέγεται τουρισμός και σου φέρνει έσοδα κάποια δις ευρώ ετησίως, που το πρόβλημα να ξοδέψεις πέντε εκατομμύρια να φτιάξεις πέντε σούπερ ντούπερ sites;

    Δεν είναι πρόβλημα κόστους. Είναι πρόβλημα νοοτροπίας. Είναι αυτό που είπε η Julia, σε αυτή τη χώρα τον πελάτη τον θεωρούν δεδομένο-δηλαδή μαλάκα.

    By Blogger Alitovios, at 2:16 PM  

  • Μιας και μιλήσατε για τουρισμό…για να δούμε μερικά περιστατικά που μου συνέβησαν σε ταξίδια μου. Και από εκεί θα βγει για ακόμα μια φορά το συμπέρασμα ότι μας θεωρούν μαλάκες. Μην με ρωτήσετε τι μπορούμε να κάνουμε, εγώ πάντως ότι μπορώ κάνω.
    Σορρυ, από τωρα για το σεντόνι Αλητόβιε μου.
    Ταξίδι επιστροφής με highspeed από Σαντορίνη, πρίν 4 χρόνια και από 5 ώρες που ήταν το ταξίδι έγινε 9!!!!!! Με 0 ενημέρωση, αφού θυμάμαι πως κανάλια περίμεναν πως και πως την άφιξη του πλοιου για να γίνει τζερτζελές!!!!! Ειχα στείλει εμαιλ και μου απάντησαν μετά από 4 μέρες, και μάλιστα μου έδιναν δωρεάν εισιτήρια για να ταξιδέψω με high-speed μέσα στο τρεχον έτος.
    Ταξίδι με bluestar πέρσι προς και από Αστυπάλαια…. Τραγική επιστροφή…είχα κάνει άλλωστε και σχετικό πόστ (πρέπει να ήταν το 2ο ή 3ο πόστ μου) και ακόμα πιο τραγική ήταν η απάντηση. Με ηλίθια τεχνάσματα προσπαθούσαν να πετάξουν τις ευθύνες από πάνω τους.
    Επίσης ένα ξενοδοχείο και καλά αρχοντικό στο Πήλιο, έσταζε νερά από το ταβάνι, δεν ειχε ζεστό νερό (η απάντηση ήταν να κάνετε νωρίς μπάνιο, να προλαβαίνετε) και έστειλα επιστολή στην ένωση ξενοδόχων Μαγνησίας και ακόμα περιμένω απαντήσεις…από το 2003!!!!!!
    Και για το τέλος να αναφέρω και το Heronia που είναι επιεικώς απαράδεκτο. Πήγαμε Ιταλία, είχαμε φριχτούς ξεναγούς που τους πληρώσαμε και μας είχαν παρατημένους στην τύχη μας… και όταν το ανέφερα στο πρακτορείο μέσω εμαιλ και πάλι μου απάντησαν με επιστολή μετά από 35 ολόκληρες ημέρες λέγοντας μου ότι ακόμα οι ξεναγοί δεν έχουν επιστρέψει (!!!!) και πως θα διερευνηθεί…ναι οκ…
    Αυτό που κάνω εγώ είναι απλά να μην ξαναπέσω σε αυτά τα λαμόγια…. Να το ψάχνω ίσως πιο πολύ…ο γαμπρός μου έκανε ολόκληρη μανούρα σε ένα ξενοδοχείο στα Χανιά και μάλιστα κατάφερε να πάρει και τα λεφτά του πίσω.
    Πρέπει να γίνεις «μπουρτζόβλαχος» για να έχεις δικαιώματα σε αυτή την χώρα. Πρέπει να κάνεις φασαρία και σαματά για να γίνεται αυτό που δικαιωματικά έπρεπε να είχε γίνει από νωρίς. Πφφφφφφφφφφ τα ειπα και ξαλάφρωσα…….

    By Blogger julia, at 3:30 PM  

  • Να σου πω το αποτέλεσμα της παραγγελίας να γελάσεις?
    Την έστειλαν μέσω ΕΛΤΑ και ούτε καν με ειδοποίησαν πότε και με ποιο voucher στάλθηκε. Και όπως φαντάζεσαι, έσπασε ο διάολος το πόδι του και ειδοποιητήριο δεν είδα ακόμα και είχαν το θράσος να μου πουν ότι μπορεί να παράπεσε και δεν φταίνε!
    Ε!! Οχι! Δεν μου φταίνε τα ΕΛΤΑ! Ξέρω τι είναι και εγώ δεν τα διάλεξα!! Εκείνοι που τα προτιμούν να κάνουν καλά μαζί τους αν θέλουν να πουλάνε (που δεν το βλέπω!)

    By Blogger Debby, at 9:54 PM  

  • Συμφωνώ με τα περισσότερα που λες, αλλά εδώ εμείς οι πιο ψαγμένοι χρήστες σε σχέση με το Μ.Ο. και πάλι για να υιοθετήσουμε μία καινούρια υπηρεσία, περνάνε μήνες, πόσο μάλλον να πειστούν σοβαροί άνθρωποι που ξέρω, οι οποιοι φέρνουν ως το πιο δυνατό τους επιχείρημα ενάντια στο e-commerce την χρήση της πιστωτικής κάρτας και την ηλεκτρονική απάτη.

    Και το e-commerce δεν κοστίζει 100.000 το χρόνο. Μην τρελλαίνεστε. Σίγουρα όσο πιο μεγάλη επένδυση κάνεις τόσα περισσότερα θα βγάλεις, αλλά μπορείς να ξεκινήσεις και πιο ταπεινά! Το e-shop το πρόλαβα στο υπόγειο μιας πολυκατοικίας στο Μαρούσι όταν ξεκίνησε!

    Το 19% που είναι στο διαδίκτυο είναι πολύ λίγο.
    Στην Ελλάδα το 99% ξέρει ανάγνωση, αλλά κοιτάχτε ποσοι διαβάζουν συστηματικά βιβλία ή έστω εφημερίδες και περιοδικά! Πολύ λιγότεροι!
    Και θα συνεχίσουμε να είμαστε πίσω, όσο αυτή η χώρα ζει απο τα λεφτά του κράτους και της ΕΕ. Μόνο όταν κολυμπήσουμε στα βαθιά θα μάθουμε κολύμπι!

    Χάρηκα για την γνωρίμία Alitovie.
    Θα σε παρακολουθώ πιο στενα πλέον!

    By Blogger philos, at 1:18 PM  

Post a Comment

<< Home